truskawki w słoikach

Czy przetwory mają w ogóle jakieś wartości?

Staramy się zdrowo odżywiać – czytamy etykiety, sprawdzamy pochodzenie produktów, ale często giniemy w gąszczu sprzecznych informacji.
Słyszymy napominanie, żeby jeść warzywa, ale które wybrać?
Sprowadzane nie wiadomo skąd czy lepiej konserwowe?
Czy pasteryzacja faktycznie niszczy wszystkie cenne wartości odżywcze warzyw?

To oczywiste, że najzdrowsze są świeże  owoce i warzywa. A jak radzić sobie poza sezonem? Tradycyjna polska kuchnia zna różne sposoby na utrwalanie letnich smaków – suszenie, mrożenie, solanki, kiszenie czy właśnie przetwory pasteryzowane.

Ale czy w przetworach zachowujemy tylko smaki? Czy owoce i warzywa tracą wartości odżywcze?

Proces pasteryzacji polega na zniszczeniu lub zahamowaniu wzrostu mikroorganizmów.  Jest to ogrzanie produktu do temp. ok. 80 stopni Celsjusza w opakowaniu hermetycznie zamkniętym (słoik, butelka) w krótkim czasie odpowiednim do produktu. Prawdą jest, że witamina C rozpada się już w temp. powyżej 70 st., ale… ulega także rozkładowi pod wpływem dłuższego dostępu powietrza, najlepiej więc spożywać ją w produktach świeżych i surowych.  Nieco bardziej odporne są  witaminy z grupy B, a wysoka  temperatura  zupełnie niestraszna jest witaminom rozpuszczalnym w tłuszczach, a więc A, D, E i K.

Pasteryzacja nie niszczy witamin całkowicie, lecz zmniejszają one swoją zawartość procentową. Zatem krótka pasteryzacja lub skrócony czas gotowania pozwoli minimalizować ich utratę.  Straty witaminy C związane z przygotowywaniem potraw warzywnych są następujące: surówki 20%, warzywa duszone 30%, gotowane 50%. (Źródło: M. Wortanowicz, A.  Gronowska-Senger, Witaminy/Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN)

Warto podkreślić największą zaletę pasteryzacji – utrwala, nie wymagając dodawania żadnych substancji chemicznych. Można zatem zachować naturalny charakter owoców i warzyw, bez konserwantów i całego katalogu E-…

Tak więc, biorąc pod uwagę bilans zysków i strat, na pewno lepiej, byśmy spożywali  pasteryzowane przetwory  niż mocno przetworzoną żywność, pełną chemicznych dodatków.  Krótko pasteryzowane owoce i warzywa są bardzo wartościowym składnikiem zdrowej, zbilansowanej diety, ponieważ wciąż zawierają  witaminy, minerały i składniki odżywcze niezbędne  dla optymalnego zdrowia i urody.

Jeśli tylko mamy dostęp do zdrowych owoców i warzyw ze sprawdzonego źródła, naprawdę warto skusić się na domowe przetwory. One odwdzięczą się niezrównanym smakiem, a przy tym zadbają o nasze zdrowie. Niestety, w naszym klimacie sezon na najlepsze, naturalnie dojrzałe owoce czy warzywa jest bardzo krótki.  Robienie przetworów jest więc życiem w zgodzie z rytmem natury – korzystaniem z nich wtedy, kiedy naturalnie są one najlepsze.
Wystarczy zerknąć do naszych przepisów, by przekonać się jak przepyszne rzeczy można wyczarować z przetworów. Otwórz  słoiczek –  na zdrowie!

 

 

O autorze: Kasia Surowiec

Jestem mamą, żoną, córką i życiową buntowniczką. Nie zgadzam się na bylejakość, wolę wysiłek nad tym, co wartościowe. Lubię szukać mostów między tradycją i nowoczesnością. Potrzebuje wyzwań i ciągłego rozwoju, a szczerości - jak ryba wody. Kocham moją Rodzinę ponad wszystko i kocham dobre jedzenie, a to, co robię pozwala mi połączyć moje miłości.

Zostaw komentarz

Twój email nie zostanie opublikowany.