cytryny liście

Czas na cytrynę

Tak, tak – sezon w naszej przetwórni trwa! Środek zimy to czas, kiedy świeże cytryny są najlepszej jakości. Przyjemny, cytrusowy zapach wypełnia wszystkie pomieszczenia już od paru dni,  bo jednak trzeba sporo czasu, żeby ciasno ułożyć plasterki w słoiczkach – ręcznie oczywiście.
Najbardziej wartościowe są cytryny o cienkiej skórce, jędrne, niepofałdowane, najlepiej z ekologicznych upraw.

Cytryna – dobra na wszystko?

Brzmi jak gruba przesada, ale coś w tym jest. Możliwości zastosowania cytryny są bardzo szerokie. W kuchni, medycynie, kosmetyce, a nawet przy… sprzątaniu?! Tak, to prawda, ale po kolei:

Cytryna w kuchni

Tu w zasadzie naprawdę pasuje do niemal wszystkiego. Nie tylko dodaje kwaśnego smaku do potrawy, ale wpływa także na ich kolor: zabezpieczy pokrojone owoce i warzywa przed ciemnieniem (jabłka, banany, awokado). Pokusiłabym się o twierdzenie, że obok soli i pieprzu jest to najbardziej uniwersalna przyprawa.Ponieważ cytrynę można dość długo przechowywać w lodówce (nawet miesiąc), mniej powszechne są przetwory z tego owocu. A szkoda, bo plasterki cytryny w syropie z dodatkami lub bez nie mają sobie równych. Mocny cytrynowy aromat przenika do syropu, który można wykorzystać do wielu potraw. A przede wszystkim są gotowe pod ręką, by dodać je do ulubionej herbaty.

Cytryna a zdrowie

Pierwsze skojarzenie to witamina C – trochę na wyrost, bo choć cytryna rzeczywiście ją zawiera, to nie w rekordowych ilościach.

Zawartość wit. C w 100g :
Cytryna 50-80 mg
Natka pietruszki 130 mg
Czarna porzeczka 400-500 mg
Owoc dzikiej róży 400-4000 mg

Mimo to właściwości zdrowotnych cytrynie odmówić nie można. Wynikają one z zawartości witaminy B, przeciwutleniaczy, protein, flawonoidów, fosforu, potasu, węglowodanów i olejków eterycznych. 

Sok z cytryny posiada właściwości antybakteryjne, przeciwwirusowe i uodporniające. Walczy z chorobami i infekcjami dzięki wysokiemu poziomowi bioflawonoidów, pektyn, magnezu, wapnia i witamin.
Pobudza trawienie, wspomaga odchudzanie. Cytryna z uwagi na dużą zawartość wapnia, może przyczyniać się do budowy mocnych kości i zębów. Pomaga również w prawidłowym rozwoju układu nerwowego u płodu w okresie ciąży.
Dobrym i zdrowym zwyczajem jest poranna szklanka wody z sokiem z połowy cytryny – orzeźwia, oczyszcza organizm i pobudza trawienie.

Cytryna i sprzątanie

Sok z cytryny ma silne właściwości czyszczące i wybielające, pomaga pozbyć się kamienia i nieprzyjemnego zapachu z lodówki czy deski do krojenia. W połączeniu z sodą oczyszczoną ma właściwości odświeżające i odkażające – przyda się do zmywania powierzchni, mycia szyb i luster.

A herbatka??

Koniecznie! Pamiętając o wszystkich właściwościach cytryny, trzeba jednak znaleźć chwilkę na spokojną popołudniową herbatkę z plasterkiem cytryny. Może dziś?

 

 

About the author: Kasia Surowiec

Jestem mamą, żoną, córką i życiową buntowniczką. Nie zgadzam się na bylejakość, wolę wysiłek nad tym, co wartościowe. Lubię szukać mostów między tradycją i nowoczesnością. Potrzebuje wyzwań i ciągłego rozwoju, a szczerości - jak ryba wody. Kocham moją Rodzinę ponad wszystko i kocham dobre jedzenie, a to, co robię pozwala mi połączyć moje miłości.

Leave a Reply

Your email address will not be published.