cytryna miód

7 sposobów, by wspomóc odporność

Taaak wiem, masz już dosyć kolejnej fali przeziębień w rodzinie. Bo ja mam. Apteczka już się nie domyka od witamin, syropów, psikaczy, nawilżaczy…
Przecież trzeba jakoś sobie pomóc.
Kolejny raz łapię się na tym, że zamiast przyjrzeć się lepiej swojej diecie, szukam ratunku w kapsułkach.

A przecież to takie logiczne. Odporność nie bierze się znikąd. Mój organizm buduje ją ze składników, jakie mu dostarczam.

Na co zwrócić uwagę, by wspomóc organizm w walce z wrogiem? Czasem warto sobie co nieco przypomnieć, przywrócić do łask niektóre produkty i dania. Mam nadzieję, że ten tekst zainspiruje Cię do spojrzenia na to, co jesz pod całkiem innym kątem.

  1. Zbilansowana dieta, czyli liść sałaty nie wystarczy. Choćby najzdrowszy. Warto przyjrzeć się krytycznie co tak naprawdę jemy, czy są w niej różnorodne grupy produktów? Czy występują w odpowiednich ilościach i proporcjach?
  2. Kwasy Omega 3-6-9      Są niezbędne od prawidłowego funkcjonowania nie tylko odporności, ale także innych układów. Kluczowa jest ich proporcja występowania w organizmie. Stosunek kwasów omega-3 do omega- 6 powinien wynosić 1:5 lub 1:6. Dlaczego? W wyniku przemian metabolicznych z omega-3 wytwarzane są związki o charakterze przeciwzapalnym, a z omega-6 tzw. hormony stanu zapalnego. Gdy jest za dużo omega-6, to niejako „wypychają” one omega-3 ze szlaków metabolicznych, zakłócając korzystne działanie tych kwasów. Niestety, dieta przeciętnego Polaka nie spełnia takich wymagań. Jemy dość dużo tłuszczów roślinnych będących źródłem omega-6, a za mało ryb bogatych w omega-3. Często ta proporcja wynosi u nas 1:10-12.Kwasy omega-9 mają inne szlaki metaboliczne. Ale odpowiednia ilość tych kwasów w diecie w stosunku do dwóch pozostałych jest istotna ze względu na prawidłową budowę błon komórkowych. Omega-3 i omega-6 powodują wzrost przepuszczalności tych błon, a omega-9 zmniejszają ich przepuszczalność, równoważąc działanie NNKT. Dlatego potrzebujemy wszystkich rodzajów nienasyconych kwasów tłuszczowych w zrównoważonych proporcjach.       Kwasy Omega-3 znajdziemy w tłustych rybach, orzechach włoskich, oleju lnianym, rzepakowy itp.Najlepsze źródła kwasów omega-6 to: olej sojowy, słonecznikowy, kukurydziany i wyprodukowane z nich margaryny, pestki dyni, słonecznika, sezamu, migdały, a także orzechy ziemne i awokado. A kwasów omega-9: oliwa (mętna, z osadem), olej rzepakowy, sojowy, sezamowy, orzechy ziemne.
  3. 5 porcji owoców i warzyw dziennie.
    Najzdrowsze byłyby surowe, ale można je przemycać do diety pod naprawdę wieloma postaciami. Gotowane na parze, duszone, w zupach, risottach, zapiekankach… Możliwości jest mnóstwo. Ich uzupełnienie ułatwią dodatkowo pełnowartościowe soki, syropy i przetwory owocowo-warzywne. Te ostatnie mogą być dużym ułatwieniem dla zabieganych i sprytnym sposobem, by owoce i warzywa mieć dosłownie pod ręką.
  4. Bakterie probiotyczne.
    Współczesne badania dowodzą, że przed szkodliwym działaniem wirusów i bakterii w ponad 70% chroni błona śluzowa jelit. Trzeba więc koniecznie zadbać o ich kondycję. I tu ukłon w stronę mądrości polskiej tradycji kulinarnej – bogatej w jogurty, kefiry, kwas chlebowy, a przede wszystkim, choć nadal za mało doceniane, kiszonki. Kiszoną kapustę i jej sok oraz kiszone ogórki można podać naprawdę na wiele różnych sposobów.
  5. Czosnek i cebula.
    Dzięki zawartości allicyny czosnek ma silne działanie antybakteryjne i jest naturalnym antybiotykiem. Główną zaletą czosnku jest jego wpływ na utrzymanie równowagi mikrobiologicznej jelit. Czosnek dzięki swoim właściwościom odbudowuje zniszczoną florę bakteryjną w jelitach po przebytych kuracjach antybiotykowych.

    Wspomaga układ odpornościowy i oddechowy, wzmacnia naturalne mechanizmy obronne organizmu oraz podwyższa ogólną sprawność, zarówno fizyczną jak i psychiczną.Cebula także jest pomocna w leczeniu chorób bakteryjnych i wirusowych układu oddechowego.
  6. Tradycyjne dodatki o działaniu antybakteryjnym, regenerującym, czy nawet leczniczym, jak: miód, kwiat lipy, mniszka, czarny bez, malina, cytryna, imbir, cynamon.

About the author: Kasia Surowiec

Jestem mamą, żoną, córką i życiową buntowniczką. Nie zgadzam się na bylejakość, wolę wysiłek nad tym, co wartościowe. Lubię szukać mostów między tradycją i nowoczesnością. Potrzebuje wyzwań i ciągłego rozwoju, a szczerości - jak ryba wody. Kocham moją Rodzinę ponad wszystko i kocham dobre jedzenie, a to, co robię pozwala mi połączyć moje miłości.

Leave a Reply

Your email address will not be published.